.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
راه‌اندازي پليس آب در گيلان

مدير عامل شركت آب منطقه‌اي گيلان از راه‌اندازي دومين پليس آب كشور براي مقابله با برداشت‌هاي غيرمجاز آب از كانال‌ها و برخورد با برداشت‌هاي غيرمجاز شن و ماسه از سطح رودخانه‌هاي استان خبر داد.

سيف‌الله آقابيگي با اشاره به آخرين وضعيت ذخيره آب سد سفيدرود اظهار داشت: ظرفيت نهايي سد سفيدرود به ميزان حدود يك ميليارد و 100 ميليون متر مكعب است كه در حال حاضر 980 ميليون متر مكعب آب ذخيره شده در پشت سد وجود دارد.
وي ادامه داد: انتظار مي‌رود با توجه به ميزان گنجايش نهايي مخزن، در چند روز آينده شاهد سرريز شدن آب سد سفيدرود باشيم.
مدير عامل آب منطقه‌اي گيلان درباره زمان رهاسازي آب سدسفيدرود در شبكه آبياري گفت: در حال حاضر برنامه جامع تأمين آب كشاورزي استان براي اراضي داخل و خارج از شبكه سفيدرود تنظيم شده تا ضمن استفاده از آب مناسبي كه اكنون در رودخانه‌هاي استان جاري است، از ديگر ظرفيت‌هاي موجود شامل چاه‌هاي عميق و نيمه عميق و پمپاژها نيز استفاده شود.
وي با بيان اينكه كميته‌اي با نظارت استاندار گيلان تشكيل شده است، افزود: طبق بررسي تمام جوانب از نظر فعاليت‌ها و فرآيندها در اين كميته، در ارديبهشت امسال آب سدسفيدرود در شبكه جاري مي‌شود.
آقابيگي با اشاره به اينكه بيش از 30 دستگاه ماشين‌آلات مانند بيل ميكانيكي، لودر و ... از زمستان سال گذشته مبادرت به لايروبي كانال‌ها و سر دهنه‌سازي انهار كرده‌اند، تصريح كرد: در حال حاضر نيز اين كار ادامه دارد.
وي كار لايروبي كانال‌هاي اصلي و سردهنه‌سازي انهار را از وظايف آب منطقه‌اي دانست و بيان داشت: به كشاورزان نيز توصيه مي‌شود كه نسبت به لايروبي و پاكسازي كانال‌هاي فرعي و انهار شخصي خود در سطح مزارع اقدام كنند تا حداكثر راندمان را براي آبياري داشته باشيم.
مدير عامل آب منطقه‌اي گيلان در باره تكميل شبكه آبياري و زهكشي سدسفيدرود با توجه به قدمت 40 ساله آن، خاطرنشان كرد: شبكه اصلي و فرعي سپيدرود يكي از بزرگ‌ترين شبكه هاي كشور بوده كه تاكنون احداث 70 در صد از شبكه اصلي و حدود 35 در صد از شبكه فرعي آن به پايان رسيده است.
به گفته وي، بخش‌هايي از شبكه كه در سال‌هاي ابتداي تأسيس ساخته شده است، هم‌اكنون مستهلك شده و نياز به بازسازي دارد. آقابيگي اضافه كرد: همچنين پيشنهاد 200 ميليارد تومان با استفاده از فاينانس داخلي براي تكميل شبكه اصلي و فرعي سفيدرود ارائه شده كه با توجه به موافقت وزارت نيرو، منتظر صدور مجوز آن هستيم. وي با بيان اينكه امسال جهش اعتباري بسيار خوبي در زمينه مرمت و بازسازي تأسيسات آب كشاورزي داريم، تصريح كرد: كار بازسازي شبكه سفيدرود از هم‌اكنون آغاز شده است.
مدير عامل آب منطقه‌اي گيلان به تغيير تعرفه آب‌بهاي كشاورزي با توجه به هدفمندي يارانه‌ها اشاره كرد و افزود: هدفمندي يارانه‌ها ابعاد و بخش‌هاي مختلف را در بر مي‌گيرد و ما نيز تابع دولت هستيم ولي تاكنون هيچ‌گونه ابلاغيه‌اي مبني بر افزايش آب‌بهاي كشاورزي نداشتيم و بديهي است تا دريافت ابلاغ جديد دريافت تعرفه به همان روال سابق صورت مي‌گيرد.
وي از تشكيل پليس آب براي مقابله با برداشت‌هاي غير مجاز آب از كانال‌ها در استان خبر داد و اظهار داشت: پس از استان خراسان، گيلان دومين استاني است كه مبادرت به تشكيل گروه‌هاي سيار با عنوان پليس آب كرده است. آقابيگي وظيفه پليس آب را نظارت، بازرسي، پيگيري و برخورد با تمام موارد و مشكلاتي دانست كه در بخش آب به ويژه در زمان آبگيري كانال‌ها مشاهده مي‌شود.
وي ادامه داد: اين امر موجب مي‌شود تا كشاورزاني كه حتي در پايين‌ترين نقطه شبكه مانند لنگرود، بندرانزلي و رضوانشهر قرار دارند با اطمينان خاطر به كار كشاورزي خود بپردازند.
به گفته مدير عامل آب منطقه‌اي گيلان، پليس آب وظيفه برخورد با عوامل برداشت‌هاي غيرمجاز و غير كارشناسانه شن و ماسه از سطح رودخانه‌هاي استان كه بسيار زياد شده است، را دارد.
وي اظهار داشت: تمام كشاورزان كه در انتظار آب سدسفيدرود هستند، فعلاً براي خزانه‌گيري از چاه‌هاي موجود و آب‌هاي سطحي استفاده كنند تا در ماه‌هاي تير و مرداد كه اوج نياز آبي شاليزارهاست، ذخيره مناسب آب را داشته باشيم.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 30 فروردين 1390
جوجه را بايد اخر پاييز شمرد

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.137 seconds.